Abonneren op dit blog

Wilt u automatisch op de hoogte gebracht worden zodra ik een nieuwe blog plaats?
Vul dan hieronder uw e-mailadres in en klik op 'Inschrijven'.

Reageren op dit blog

Plaats een reactie onder dit bericht

Antwoord op deze reactie

Vink aan om bericht te verwijderen.

Bijna weer thuis

Een uurtje nog voor we weer op Schiphol landen… dan is ook deze vakantie definitief voorbij. Maar wat was het een prachtige belevenis. Schitterend weer, bijzondere cultuur, vriendelijke mensen en heel veel wateractiviteiten in de meest adembenemende omgeving. Mexico is absoluut een aanrader voor wie avontuur, cultuur en natuur wil combineren in een vakantie.

Zoals ik in mijn vorige verhaal al aangaf heeft dit hotel een heel bijzonder aanbod, namelijk de entreeprijs van alle parken en activiteiten inclusief. Dat maakt dat je gemakkelijk een park probeert en als dit dan enigszins tegenvalt, je je niet al te teleurgesteld voelt. Nu was dat bij ons bij slechts één park het geval.

Na de rustdag waren we begonnen met XCaret, de dierentuin met extra’s. Omdat we met dolfijnen wilden zwemmen, hetgeen in dat park redelijk betaalbaar was, keerden we de dag na Chitzen Itza terug. Daar bleek dat we voor weinig extra bijbetalen ook een tweede activiteit konden boeken, zoals de Adrenaline. Dat is een extreme speedboot van ca. 1100 pk, waarin je niet zomaar een tochtje op zee maakt, maar 180 graden bochten en zelfs een ‘onderdompeling’. Na het rustige dolfijnenzwemmen was dit een extreme maar bijzondere ervaring die zijn naam eer aan doet.

Vervolgens gingen we door naar Xplor, een park met 14 activiteiten, waarvan er 7 ook ’s avonds open zijn bij Xplor Fuego. Een lange wandeling naar de ingang begon hoopvol, want we kregen al snel een helm op voor de veiligheid. Veel activiteiten vinden dan ook plaats in druipsteengrotten. Als eerste wilden we ziplinen. Dat is dat je met een soort parachute harnas aan aan kabelbaantje naar beneden giert, waarbij je aan het einde heel abrupt wordt afgeremd. We kozen de kortere, maar snelle route. In totaal 7 keer aan een kabelbaan afdalen, waarbij we regelmatig een nat pak haalden. Een leuke ervaring, maar het abrupte stoppen vonden we allebei minder prettig. Vervolgens wilden we gaan raften. Nu bleek dat wij een heel andere verwachting hadden dan wat zij ‘raften’ noemen. Het was namelijk niet anders dan met een tweepersoons bootje over de ondergrondse rivier peddelen. Prachtige druipsteengrotten, dat wel, maar minder spannend dan we hadden verwacht. Dus op naar de amfibivoertuigen. Een parcours van 5 kilometer, door de grotten, over land, door het water, scherpe bochten, weinig vermogen, maar wel stoer… Ik liet mij graag rijden door dochterlief die het voertuig uitermate behendig vol gas door het parcours manouvreerde. Toen we terug wilden voor het langere parcours met de go pro (die in het kluisje lag te laden) bleek het park te gaan sluiten, in afwachting van het avondprogramma. Omdat we geconstateerd hadden dat die 14 activiteiten er feitelijk maar 7 waren met verschillende afstanden, besloten we terug naar het hotel te gaan om de avond rustig door te brengen, mede omdat we de volgende dag weer vroeg op moesten.

Xel-ha was een park dat in onze beleving alles bood wat het beloofde en waar we bijna tijd tekort kwamen om alles te doen wat we wilden. Nu is het mooie van deze vakantie / dit hotel dat je overal in de parken een soort voorkeursbehandeling krijgt. De parken hebben een eigen poortje voor hotelgasten en wij mochten al voor de officiële opening naar binnen. Ook het feit dat er een gids meereist in de bus, die e.e.a. uitlegt, tips geeft over de beste plek om te starten etc. is een groot voordeel. Zo kon het dat wij als eersten, in een nog zo goed als leeg park, bij de inner tube (luchtbanden) waren, waarmee we rustig peddelend door een meterslange mangrovebos konden dobberen. Het was een oase van rust, met een heel bijzondere akoestiek. Eenmaal uit de mangrove, kwamen we op de rivier in open water waar we links en rechts allerlei activiteiten zagen die we konden doen. We konden aanmeren om later verder te dobberen, maar gezien de rust op het water en het toch al felle ochtendzonnetje, besloten we om nog even verder te dobberen. In de buurt van het restaurant echter veranderde de stroming en werd het ‘rustige stroomafwaarts dobberen’ een heuse inspanningsslag om op de juiste plek te kunnen aanmeren. Tijd om iets anders te gaan doen. Ook hier ziplinen, zij het kleinschaliger, snorkelen en niet te vergeten de enorme waterglijbaan. Het was een heerlijke, inspannende, ontspannende dag in en om het water.

Xenotes was de laatste ‘excursiedag’ waarvoor we moesten reserveren. Dit vond ik uiteindelijk ook veruit de mooiste! Een volledig verzorgde dag met een 18 persoons busje, gids en fotograaf naar verschillende Cenotes (waterbronnen in grotten), waarover ik ook schreef bij de excursie naar Chitchen Itza. Een voor de Maya’s heilige plaats omdat ze ervan overtuigd waren dat deze bronnen de toegang waren tot de derde levensfase, de onderwereld. Veel van de Cenotes zijn ook offerplaatsen geweest. Deze excursie overtrof mijn verwachtingen in meerdere opzichten. Want na de eerste cenote, waarbij we met een kabelbaan in de grot afdaalden en vervolgens minutenlang daar konden zwemmen en van kliffen springen, wachtte ons koffie/thee/chocolademelk met wat lekkers. Vervolgens ging het busje naar een andere Cenote, die half open was. Hier konden we kayakken. De lunch was ook goed verzorgd, in de vorm van een buffet, midden in de jungle. De derde cenote betrof o.a. de hoogste klif om vanaf te springen, de ‘camera grave yard’. En ondanks alle waarschuwingen verloor één van onze groepsleden inderdaad haar go pro, doordat de armclip los schoot als gevolg van de krachten bij de landing in het water…. De laatste Cenote was misschien nog wel de mooiste! Met een glijbaan landden we in het water, waarna we tussen de rijkbegroeide rotsen zwommen. Tot slot ook hier een klif om vanaf te springen.

We hebben van al deze bijzondere ervaringen de foto’s afgekocht, deze hoop ik z.s.m. te plaatsen, tenminste, een aantal daarvan.

Conclusie: Mexico was een prachtige ervaring! En hotel Xcaret Mexico is een absolute aanrader; naast alle luxe ook gewoon een schitterend aangelegd geheel, een streling voor het oog vanuit meerdere hoeken en plekken bekeken!